TIP-70 ry toimintakertomus kaudelta 2021-2022

Yleistä

Koronapandemia jatkui edelleen ja aiheutti haittaa toiminnalle. Erilaisten rajoitusten ja ohjeistusten avulla kausi pystyttiin kuitenkin pääosin viemään suunnitellulla tavalla läpi.
Kilpailutoiminnassa näkyvimpiä pandemia- vaikutuksia olivat edelliskaudelta siirtyneiden SM-kilpailujen toteuttaminen syksyllä 2020. Samalla kaudella pelattiin kahdet eri kategorioiden SM-kilpailut.

Sarja- ja kilpailutoiminta

Seura osallistui kauden sarjoihin 11 joukkueella. Sarjatoiminta oli katkennut kesken syksyn 2020 jälkeen ja sarjat alkoivat uudelleen kauden 2021/22 alusta. Johtokunnassa tehtiin päätös seuran kakkosjoukkueen pudottamisesta SM-sarjasta porrasta alemmaksi. Perusteena oli omien pelaajien pääsy oikealle sarjatasolle.

Aikuisten SM ja Suomen-Viron naisten liiga

SM-sarjassa TIP-70 sijoittui kuudenneksi ja joutui karsintapeleihin. Toisaalta 1-divisioonassa sijoituimme kolmanneksi ja senkin joukkueen osalta pääsimme karsintoihin. SM-sarjajoukkue säilytti paikkansa.
Karsintojen kautta myös 2-joukkueelle avautui mahdollisuus pelata SM-sarjaa alkavalla kaudella. SM-sarjassa pelasivat Samuli Soine, Aleksi Mustonen, Lauri Laane ja Jussi Mäkelä sekä 1-divisioonan joukkueessa Marek Viskman, Sergej Kljutsenko, Yumo Luo, Patrik Boxtröm, Maria Girlea ja Juho Kahlos.

Kauden aikana pelattiin Suomen-Viron naisten liiga, jonka luomisessa TIPillä oli merkittävä rooli. Kahdeksan joukkueen sarjassa olimme mukana kahdella joukkueella, joista ykkösjoukkueemme – Marina Donner, Yumo Luo, Maria Girlea – voitti sarjan kukistaen kaikki vastustajansa 3-0. Kakkosjoukkue – Ella Kellow, Anna
Gavrilova, Aleksandra Seppänen – sijoittui viidenneksi.

Aikuisten SM-kilpailuissa pelattiin Tampereella edellisen kauden mestaruuksista. Mitaleja seuraan tuli neljä, kaikki nelinpeleistä. Samuli Soine otti mestaruuden savonlinnalaista Linnapingistä edustavan Ramona Betzin kanssa ja hopean PT-Espoota edustavan veljensä Toni Soineen kanssa. Lauri Laane tuli hopealle yhdessä PT-Espoon Aleksandra Titievskan kanssa. Neljäs mitali oli pronssi naisten nelinpelistä Maria Girlealle parinaan Aleksandra Titievskaja.

Kauden varsinaisissa SM-kilpailuissa Helsingin Ruskeasuolla 5.-6. maaliskuuta 2021 mitaleja tuli yksi vähemmän. Samuli Soine voitti hopeaa miesten kaksinpelissä, Lauri Laane hopeaa ja Maria Girlea yhdessä Ella Kellow ́n kanssa pronssia naisten nelinpelissä.

Kauden joukkue-SM -kilpailu pelattiin Turun läänin Koskella. TIPin joukkue Aleksi Mustonen, Lauri Laane, Jussi Mäkelä sijoittui hopealle. Samassa yhteydessä pelattiin ns. A-luokan mestaruudesta, voiton otti Aleksi Mustonen.

Samuli Soine sai tililleen myös Viron mestaruuden tallinnalaisessa Taltechin joukkueessa.

Mainittava on Timo Averjanovin kehittyminen ja menestykset para-luokkien peleissä kansainvälisesti. Hienoja sijoituksia Timolle tuli mm. Maltalla (2.) ja Tanskassa (1.) pidetyissä Special Olympics kilpailuissa.

Juniorit

13 ja 15-vuotiaat pelasivat myös kaksi SM-kilpailua. Edellisen kauden mestaruudet ratkottiin Helsingissä lokakuun alussa. Maria Girlea vei kolme mestaruutta kaksinpelissä sekä nelinpelissä että joukkuekilpailussa Ella Kellow ́n kanssa. Vincent Joki sai pronssia 15-vuotiaiden nelinpelissä parina Lahden Pöytätennisseuran Leonid Pullinen.

Syksyllä pelattiin myös edellisen kauden 17 ja 12 -vuotiaiden mestaruuksista. TIPin joukkue Juho Kahlos, Vincent Joki, Daniel Tran ja Suphanat Chonwachirathanin otti 17- vuotiaiden pronssin ja Mia Kellow hopean 12-vuotiaiden tyttöjen kaksinpelistä.

Kauden varsinaiset 13/15 SM-kilpailut pelattiin 19.-20.3.22 Oulussa. Ella ja Mia Kellow tulivat mestareiksi niin 15-vuotiaiden joukkueissa kuin nelinpelissä. Kaksinpelissäkin tytöt veivät kirkkaimmat mitalit järjestyksessä 1. Ella, 2. Mia. Jälkimmäinen tuli mestariksi myös 13 vuotiaiden sarjassa.

12 ja 18 -luokkien mestaruudet ratkottiin Koskella 20.-22.5.22. Viime kausiin verrattuna poikkeuksellisen isoissa kisoissa TIP menestyi hienosti. Vanhemmissa tytöissä mestariksi tuli Ella Kellow, joka pelasi mestariksi myös nelinpelissä Alexandra Seppäsen kanssa. Tytöt veivät myös joukkuemestaruuden. Mia Kellow otti pronssin saman luokan kaksinpelissä ja nelinpelissä yhdessä Elina Veidenbaumin kanssa.

Poikien 18-sarjassa TIP-70 sijoittui pronssille joukkueella Juho Kahlos, Vincent Joki, Suphanat Chonwachirathanin.

12-vuotiaissa pojissa seuran Jimi Koivumäki otti hopeaa kaksinpelissä ja joukkuekilpailussa yhdessä Topias Vistin kanssa.

Seuran ykkösjuniori Maria Girlea voitti Suomen mestaruuksien lisäksi useita kansainvälisiä kilpailuja mm. Ruotsissa ja Romaniassa. Hänen palkittiin Vuoden 2021 tulokkaana Vantaan liikuntagaalassa.

Seuran järjesti keväällä 2022 Finlandia Junior Open kilpailun. Palaute oli hyvä ja kilpailu saa jatkoa. Mukana oli pelaajia suomalaisten lisäksi Virosta, Ruotsista ja Italiasta.

Veteraanit

Veteraanien osalta mestaruuskilpailuja käytiin kauden aikana kolmet, yhdet joukkueissa ja kahdet kaksin- ja nelinpeleissä. Edelllisen kauden 2021 kilpailut siirtyivät tammikuulta syyskuulle 2021. Niiden tulokset on kirjattu edellisen kauden toimintakertomukseen.

Syksyn joukkuekilpailuissa seura sai hopean 50-luokassa, pelaajina Marek Viskman ja Jukka Ovaska. Sama joukkue otti pronssia 40-vuotiaiden sarjassa. 70-vuotiaiden pronssi tuli TIPpiin joukkueella Eero Nordling, Asko Immonen.

Kuluneen kauden veteraaniSM-kilpailu järjestettiin Helsingin Ruskeasuolla. Parhaiten TIPpiläisistä menestyivät Jukka Kansonen ja Eero Nordling, Jukalle hopeaa miesten 65- sarjassa ja Eerolle pronssia 75-ikäisissä.

Valmennustoiminta

Ohjattuja harjoituksia järjestettiin Hakunilassa ja Tikkurilassa. Valmentajina olivat Samuli Soine, Toni Ruokanen sekä Leevi Hyytiäinen. Valmennustoiminta toteutettiin ostopalveluna Suomen pöytätennisliitolta sekä Ruokasen ja Hyytiäisen osalta yksityiseltä toimijalta.

Pelaajat osallistuivat liiton ja seurojen järjestämään leiritoimintaan. Omia päiväleirejä järjestettiin useita. Perinteinen kesäleiri Viron Tartossa jouduttiin perumaan.

Sporttia kaikille- toiminta

Yhteistyö matalan kynnyksen liikuntaa järjestävän Sporttia kaikille-yhdistyksen kanssa jatkui. Seura sai aiempaa enemmän toimintaansa tukea myös Vantaan kaupungin harrastusliikunnan tukivaroista. Yhteistyön seurauksena TIP-70 kykeni maksamaan valmentajille korvauksia.

Viestintä

TIPin viestintäkanavia olivat edelleen jäsenille lähetetyt sähköpostitiedotteet, seuran verkkosivut sekä eri toimintaryhmien keskenään rakentamat whatsup-ryhmät.

Talous

Seuran tilinpäätös päättyneeltä kaudelta osoitti 2221,60 euron alijäämää. Miinustulos oli osittain seurausta jäsenmäärän pienentymisestä, maksujen pysymisestä aikaisemmalla tasolla kustannusten lievästä nousemisesta huolimatta. Likviditeettiongelmia ei kuitenkaan kauden aikana ollut, vaan kaikista maksuista
kyettiin huolehtimaan.

Hallinto

TIP-70 ry:n johtokunnan puheenjohtajana toimi Jarmo Siekkinen, varapuheenjohtajana Riku Anttila ja jäseninä Taneli Keinonen, Toni Nättilä, Jukka Ovaska, Timo Salmi ja Sami Taive. Seuran sihteerinä toimi Marko Koskinen. Toiminnantarkastajana oli Risto Varpula, varatarkastajana Asko Kilpi.
Someviestinnästä vastasi seuran sihteeri.
Kirjanpidon, tilinpäätöksen ja veroilmoituksen teki Matti Vesaluoma.

Luottamustehtävät

Suomen pöytätennisliiton hallituksessa seuran edustajana istui Jyrki Nummenmaa, joka on jäsenenä myös liiton it-valiokunnassa ja otti kauden aikana hoidettavakseen veteraanivaliokunnan puheenjohtajan tehtävät. Jarmo Siekkinen oli veteraanivaliokunnan jäsen. Liiton kenttäpäällikkö Taneli Keinonen, joka oli jäsenenä pöytätennisliiton valmennus- ja seuravaliokunnissa, edustaa oman harrastamisensa osalta TIP-70-seuraa.

Lataa Toimintakertomus 2021-22 tiedostona (pdf)